Your partner for e-mobility

Elektrische dienstwagen: goed voor het milieu én de gemeentekas

In het kader van de EU 2020 doelstellingen verkiest de regering dat alle nieuwe voertuigen van de overheidsdiensten hybride, vol-elektrisch of met CNG worden aangestuurd. Jérôme Lefebvre, zaakvoerder van Buddee, licht toe.

“We zijn ervan overtuigd dat de mobiliteit van morgen in steden en agglomeraties met kleine elektrische utilitaire voertuigen zal gebeuren. Deze voertuigen zijn zuinig, efficiënt, geluidloos en milieuvriendelijk omdat ze geen CO2 uitstoten”, opent Lefebvre.

Groot potentieel voor stadsdiensten

“We zien vooral veel potentieel voor depot-based activiteiten. Daarbij rijdt de dienstwagen iedere ochtend uit de hangar om zijn taken uit te voeren, en rijd die iedere avond na maximum 40 km te hebben afgelegd terug de hangar binnen. Deze beweging is typisch voor de meeste stads- en postdiensten.”

Lefebvre: “We weten dat de capaciteit van de huidige lithium batterijen in elektrische wagens gemiddeld minstens 80 km is. Door de wagen dus iedere nacht te laten opladen, kan hij iedere dag opnieuw worden gebruikt voor zulke taken. Iedere oplaadbeurt aan het stopcontact kost slechts twee à drie euro. Bovendien vallen ze onder de categorie van L7e-voertuigen. Dit betekent een goedkopere verzekering en het wegvallen van de taks.”

Lagere Total Cost of Ownership

“Een elektrisch voertuig is op zich uiteraard duur in aankoopprijs, maar als je de volledige rekening maakt over de ganse levensduur van het voertuig merk je echter dat de totale kost beduidend lager is in vergelijking met dieselwagens met eenzelfde laadcapaciteit”, aldus Lefebvre.
“Dit is uiteraard een sterk argument voor de leasing van kleine elektrische utilitaire wagens zoals bij Buddee, waarbij stadsdiensten de wagen niet in één maal moeten betalen, maar wel gespreid over de levensduur van het zogenaamde mobiliteitscontract. Heel wat steden zijn al met dit leasing concept vertrouwd voor hun printers en IT-hardware, maar nu breekt het in Vlaanderen dus ook door voor de dienstwagens.”

Journalist: Joris Hendrickx
Bron: Dossier Publieke sector, Trends, september 2015

Terug naar het nieuws

X
Een VIN-code bestaat uit 17 cijfers